תזונת ילדים
תזונת ילדים 

 המזון הינו המקור הבלעדי שלנו לאנרגיה, זהו הדלק של גופנו והמקור לגדילתם של ילדנו.למזון שלושה יסודות עיקריים: פחממות, שומנים וחלבונים, לאלו מתווספים ויטמינים מינרלים ומים. גוף הילד בורר לעצמו מתוך המזון הנאכל את הנחוץ לו לפי צרכיו השונים ואת העודפים מאחסן. הגוף אינו מסוגל לייצר או להשלים מרכיבים תזונתיים שלא סופקו לו בכמות הדרושה, לפיכך יש צורך במבחר גדול של מזונות מגוונים על מנת לספק את צרכי הגוף.

חלבון
מבוגרים זקוקים לכמות קטנה של חלבונים לתחזוקת תאי הגוף, אך הילדים זקוקים לכמות גדולה מכוון שהחלבון הינו אבן הבנייה של הגוף ועל כן הוא כה חשוב לגדילה, צמיחה ובניית תאים. ישנם שני מקורות חלבון: חלבון מהחי וחלבון מהצומח.
חלבון מהחי: בשר, עוף, ביצים, דגים, גבינות ושאר מוצרי חלב.
חלבון מהצומח: שומשום, דגנים מלאים וקטניות משולבים יחד (הקטניות כוללות את העדשים מכל הסוגים , חומוס, שעועית, אפונה) וכן פיצוחים למיניהם גרעינים שקדים ואגוזים .
חלבון מהחי מתפרק ונספג בגופנו בין 13-25% ולעומת זאת חלבון מהצומח מתפרק ונספג בגופנו בין 50-75%.

 שומן
הגוף זקוק לשומנים לקבלת אנרגיה אך בהגבלה, אין צורך בעודף שומן.
השומן חשוב לעזרה בספיגת הויטמינים השומניים, עוזר בתפקוד הורמונלי, מעביר אמפולסים במערכת העצבים והשרירים, מספק חומצות שומניות, עוזר בתפקוד של כל תא בגוף. שומנים נמצאים בשמן צמחים נוזלי כגון: שמן זית , שמן חמניות ,שמן סויה ,אבוקדו זיתים אגוזים לסוגיהם אלו נחשבים לשומן בלתי רווי שהוא בריא יותר משומן רווי. שומן נמצא גם בפיצוחים, ביצים, גבינות חמאה, מרגרינה שנחשבים שומן רווי ופחות בריא.

פחמימות
הגוף משתמש בפחמימות כדלק לתפקוד היומיומי, אם הילד לא אוכל מספיק פחמימות, הגוף ומנגנוניו יהפכו את החלבון לדלק  זה ויווצר מצב שלילד יחסר חלבון לשם גדילה. ברגע שהילד אוכל כמות יתר של פחמימות, הכבד לא יכול לאגור אותם והם הופכים לשומנים. הפחמימות כוללים  ודגנים מלאים ירקות ופירות וסוכרים.
ישנם שני סוגי פחמימות, הרצויים: פירות, לחם מלא, דייסות מלאות,  אורז מלא, חיטה מלאה, קוואקר , דוחן, קוסקוס בורגול ועוד                וישנם סוגי פחמימות לא רצויים והם קמח לבן, פסטות , פתיתים , דברי מאפה , חטיפים מתוקים                                                               בגיל צעיר  הילדים חייבים לאכול תזונה נכונה משום שבתקופה זו בונה הגוף מאגרים שישמשו אותו בעת הצמיחה בגיל ההתבגרות.              בשנים אלו לתזונה ההשפעה הגדולה ביותר על התפתחותו של הילד.

חשוב להקפיד שהילד יאכל ארוחות מסודרות – 3 ארוחות עיקריות ו-2-3 ארוחות ביניים. אכילה באופן זה תסייע לשמור על ערנות וריכוז לאורך זמן. כדאי להקפיד במיוחד על ארוחת הבוקר וארוחת העשר:

ארוחת בוקר: חיונית במיוחד, הואיל ולאחר צום הלילה חשוב למלא את מאגרי הפחמימות בגוף, ולאכול ארוחה מזינה שתספק אנרגיה. רצוי שהארוחה תכלול פחמימה מלאה, חלבון וירק, על מנת שרמת הסוכר בדם תעלה בהדרגה.. אנחנו ממליצים לנסות ולהקפיד על אכילת  ארוחת בוקר קלה לפני היציאה מהבית דבר המבטיח שמירה על רמת סוכר תקינה ומניעת עייפות, חוסר רכוז, ועצבנות.     כולנו יודעים ששעות הבוקר לרוב לחוצות בזמן, בעיקר במשפחות עם הרבה ילדים. למרות זאת כדאי להיענות לאתגר ולתכנן את הזמן כך שהילדים יאכלו בנחת ,אני ינסה לתת כמה רעיונות : בחורף כדאי לפתוח את הבוקר בארוחה חמה ומזינה כמו דייסות מדגנים מלאים ( אותן ניתן להכין ערב לפני ורק לחמם בבוקר ) כמו דייסת שיבולת שועל עם פירות יבשים ,  דייסת אורז מלא עם תמרים , סולת עם אגוזים טחונים ... בקיץ אפשר לאכול בבוקר יוגורט עם גרנולה  ופירות חתוכים .כדאי שתמיד יהיה בבוקר פרי חתוך על השולחן תמרים וצימוקים ואגוזים .לילדים שרגילים לעוגה או ביסקוויטים בבוקר אפשר לאפות עוגה או עוגיות בריאות מקמח מלא ולהמתיק בדבש ,סילאן מולסה סוכר קנים או תמרים .

ארוחת עשר: כעבור מס' שעות מארוחת הבוקר שוב יורדות רמות הסוכר בדם, ולכן חשוב שהילד יאכל ארוחה נוספת.
המוח ניזון מגלוקוז (מולקולת הסוכר בדמנו). חוסר איזון ברמות הגלוקוז בדם יכול להביא למצבים של עייפות, עצבנות, חוסר ריכוז וזיכרון חלש. לכן חשוב שהילד יאכל פחמימות באופן סדיר, ובעיקר פחמימות מורכבות הנספגות בהדרגה לזרם הדם, שמקורם בדגנים מלאים, בירקות ובקטניות. לעומתן, פחמימות מזוקקות, המצויות בקמח הלבן ומוצריו, במוצרים מעובדים ובממתקים, גורמות לתנודות חדות ברמות הסוכר בדם, דבר שמוביל לתנודות במצבי הרוח ולחוסר ריכוז לאורך זמן.   

 דוגמא לארוחת עשר מזינה: כריך מלחם מקמח מלא או פיתה מחיטה מלאה לחם שיפון או כוסמין עם ממרח חומוס, אבוקדו, טחינה , חמאה , גבינת עיזים ,ועוד כדאי להוסיף ירק חתוך מלפפון ,עגבניות שרי או רצועות גמבה. לילדים שזקוקים לממרח מתוק אפשר להכין ממרח חלווה בבית מדבש וטחינה , למרוח את הלחם בחמאת שקדים ,ממרח תמרים ,סילאן או שוקולד חרובים.                                                           כאן ראוי לציין שארוחה המורכבת ממזונות מעובדים הכוללים קמח לבן וסוכרים (כדוגמת כריך עם שוקולד) תגרום לערנות שתימשך זמן קצר, לאחריה תבוא ירידה, וכן עלולים להיגרם שינויים חדים במצב הרוח.

ארוחת הצהריים:ארוחת הצהריים אצל רוב המשפחות היא הארוחה העיקרית ביום שבה אוכלים סעודה מזינה שכוללת את כל אבות המזון , בארוחה זו חשוב שהיו חלבונים וויטמינים ומינרלים ילדים בשונה מהמבוגרים זקוקים גם לפחמימות ( עדיף פחמימות מורכבות )                   דוגמא לארוחה מזינה : מנת חלבון עוף , בקר , דג  ( אם רוצים לקבל ממנו את הויטמנים עדיך טרי לא מעובד ולא קפוא  ), להוסיף ירקות מכל הצבעים אפשר כל יום בצורה אחרת חתוכים , מאודים , אפויים בתנור ועוד ,כמו שכב אמרתי ילדים זקוקים לפחמימות כדאי להוסיף אורז מלא , קינואה , כוסמת , איטריות אורז ועוד  אם לא נותנים מנת חלבון מהחי אפשר לשלב קיטניות ודגנים ולתת מנת חלבון מהצומח למשל מרק עדשים בכל הצבעים ומנת קינואה – מספיקה ומזינה בברזל וB12  יותר מעוף .     

 ארוחת ערב:בארוחת ערב חורפית ממולץ לאכול אוכל מבושל וחם שלא יכביד על מערכת העיכול כמו מרק ירקות , ירקות אפויים בתנור ,פירה בטטות , פשטידות לחם מלא עם ממרחים , ביצה ועוד  בקיץ אפשר לגוון ולאכול גם מאכלים יותר קרים או פירות קיץ .
                                                                                            
שתייה: השתייה במהלך הארוחה תפריע לעיכול ובמיוחד שתיית מיצים. באופן קבוע כדאי לשתות מים בלבד ללא מיצים ממותקים. המים מרווים ובריאים ואילו המיצים הממותקים לא רק שגורמים נזק לשיניים, מפריעים בעיכול וגם גורמים לילדים להיות לא נינוחים ולא רגועים. אם רוצים לתת לילדים מיץ ממותק ובריא אפשר לתת מיצי פירות טריים  וסחוטים במקום ( כדאי לשתות מיד כי מרגע הסחיטה הם מתחילים לאבד את הויטמינים שלהם ).

ארוחות ביניים : ילדים מוציאים הרבה אנרגיה במשך היום ולכן חשוב לספק להם כל הזמן מזון בריא שהיה בהישג יד כך החיפוש אחרי הממתקים יפחת , כדאי אחרי ארוחת הצהריים להשאיר ירקות חתוכים מכל הצבעים והסוגים על השולחן כמו גזר גמבה סלרי ,קולורבי ועוד לאט לאט הילדים יתרגלו למראה ויסכימו לטעום גם דברים חדשים .                                                                                               כדאי שהיו תמיד פירות ופירות יבשים בהישג יד , פרכיות אורז , קרקרים , בייגלה מקמח מלא – יכולים למלא את הרעב של אחרי הצהרים . אפשר לשתף את הילדים בהכנת חטיפים בריאים כמו ממתקי גרנולה עוגיות מפצפוצי אורז , או כדורי אנרגיה מתמרים לעטוף אותם יפה – והנה תחליף לשקיות המרשרשות ...ולחטיפים הנמכרים בחנות .


להוציא את הרעלים מהבית !
הרבה פעמים אנחנו שומעים מהורים שהם אוכלים בריא ?!, אבל לצערנו בעידן המודרני רוב המזון שלנו מעובד ומלא בסוגים שונים של חומרים כימיים מסוכנים לבריאות ,חשוב מאוד שנשים לב מה אנחנו מכניסים לגוף כדאי לנסות ולקרוא מה כתוב על כל התוויות  ונראה מה מכניסים לנו למזון כדאי ללמד את הילדים גם להסתכל ולבדוק מה הם אוכלים , כמו שאנו מלמדים את ילדנו לבדוק כשרות .  
ילדים רגישים יותר להשפעת צבעי המאכל המוספים מהמזון המהיר בגלל שטח גופם הקטן והם גם קהל היעד למזון שהתווספו לו צבעי מאכל . מזון צבעוני מושך את תשומת ליבם ונתפש כאטרקטיבי יותר בעינהם, אך ילדים רגישים פי 50 ממבוגרים להשפעות השליליות של צבעי המאכל.       
 על רוב המוצרים שאנחנו קונים יש מספרים ואותיות לא ברורים ברשימת המרכיבים כל אחד מאלו זהו חומר כימי אחר שנמצא במזון שלנו למשל : אחד מצבעי המאכל הנפוצים הוא טרטרזין הידוע גם בסימונו E202, צהוב מס'4 / צהוב מס' 5, הוא מצוי במזונות ומשקאות: מיני מאפה, שקדי מרק, מרקים, מקרוני, ספגטי, איטריות, דגני בוקר, פירורי לחם, שימורים, חמוצים, חרדל, תרכיזי מיצים, משקאות תוססים, ממתקים, מסטיקים, מעדני חלב, גלידות, שלגונים, רטבים ועוד
פגיעתו של צבע זה, רבה ככל הנראה. הטרטרזין עלול לפגוע בנוירוטרנסמיטורים (מוליכים כימיים) שבין תאי העצב במוח, ולכן עלול לגרום להיפראקטיביות, להפרעות קשב וריכוז אצל ילדים כמו כן הוא יכול לגרום לאלרגיות, אסתמה, אורטיקריה, גירודים....וסבורים שהוא גורם לגידולים סרטניים שונים.
מוסודיום גלוטאמט מוסף לרבים מהמזונות המהירים מצוי בכמות גדולה באבקות מרק  ומחקרים הראו שלאחר החשיפה יכולים להופיע סימפטומים כמו כאב ראש, סומק והרגשת חולשה . החומר הנ"ל נחשב לגורם רעילות בגוף ובעיקר כגורם לפגיעה ומערכת העצבים של ילדים: זו יכולה להיות הסיבה לבעיות התנהגות חמורות כגון: היפראקטיביות, אגרסיביות, הפרעות קשב וכישורי למידה לקויים.
 
לבדוק, לבדוק ושוב לבדוק
כמעט בלתי אפשרי להימנע מאכילת צבעי מאכל, המצויים במזונות רבים. מה בכל זאת תוכלו לעשות?
זכרו: המינונים הם הקובעים. השתדלו להמעיט ככל האפשר באכילת צבעי מאכל סינתטיים, ובחרו בתחליפים בטוחים.  כאשר קיימים מוצרים שאינם מכילים צבע, למשל אטריות, העדיפו אותם על מוצרים מקבילים עם צבע.  בדקו היטב את התוויות על גבי מוצרי המזון, והעדיפו את אלה שעליהן מצוין "צבע מאכל טבעי". אם אתם בכל זאת קונים מזון (בעיקר ממתקים) שמכיל צבעי מאכל, העדיפו את זה שצבעו בהיר יחסית. ככל שצבע המזון עז יותר, הוא מכיל יותר צבע מאכל.  הימנעו מאכילת סוכריות כסף המיועדות לקישוט עוגות, ומכל מאכל הצבוע בכסף ובזהב. האלומיניום, הכסף והזהב הם מתכות רעילות למאכל. כנראה, מאחר שמשתמשים בהם בעיקר לקישוט, הם נמצאו על ידי האיחוד האירופי ומשרד הבריאות בישראל כבלתי מסוכנים, ולכן אין הגבלה על כמותם במזון.
ואלה שמונת צבעי המאכל הסינתטיים המסוכנים ביותר המותרים בארץ, כולל הסימון האירופי והסיכונים הכרוכים בצריכתם: ( רשימה מלאה ניתן למצוא באינטרנט )
1. טרטרזין E102 (צהוב): עלול לגרום להיפראקטיביות והפרעות קשב וריכוז אצל ילדים, אלרגיות, אסתמה, אורטיקריה, גירודים, ראייה מטושטשת, מיגרנה וכאבי ראש, פגיעה בכרומוזומים, בלימפה ובבלוטת התריס ועידוד גידולים סרטניים שונים. שילוב של טרטרזין עם חומצה בנזואית עלול לגרום לפגיעה חמורה, במיוחד בילדים.
2. סנסט ילו E110 (צהוב-כתום): עלול לגרום להיפראקטיביות ובעיות קשב, גידולים בכליות וגידולים סרטניים נוספים, פגיעה בכרומוזומים וגרימה של מוטציות גנטיות, החמרה של תופעות אלרגיות ואי סבילות אצל הרגישים לאספירין, אורטיקריה, אף סתום, נזלת, כאבי בטן, הפרעות עיכול, הקאות ופריחות עור. כשהוא מעורב עם צבעים אדומים, עלול לגרום לאסתמה ולהפרעות נשימה.
3. אזורובין E122 (אדום): חשוד כגורם לסרטן, דלקות עור, אלרגיות והיפראקטיביות. מסוכן במיוחד לרגישים לאספירין או לסובלים מבעיות בדרכי הנשימה ומאסתמה. מסוכן לילדים.
4. פונסו E124 (אדום): חשוד כגורם לסרטן, לחץ בחזה, בעיות נשימה ואסתמה, הלם אנפילקטי. עלול לגרום להיפראקטיביות ואלרגיות כשהוא מעורב עם צבעים צהובים-כתומים.
5. אריטרוצין E127 (אדום): עלול לגרום לעלייה של חלבון הקושר יוד, פעילות יתר וגידולים בבלוטת התריס, פגיעה בכרומוזומים ובכלי הדם, היפראקטיביות והפרעות קשב אצל ילדים, רגישות לאור. כשהוא מעורב עם צבעים כחולים, עלול לגרום גם לבעיות נשימה.
6. אדום אלורה E129: עלול לעורר אלרגיות, גידולים ולימפומות. אסור לשימוש לסובלים מרגישות בדרכי הנשימה או אסתמה או הרגישים לאספירין.
7. אינדיגו קרמין E132 (כחול): עלול לעורר אלרגיות ולגרום לבחילות, עלייה בלחץ דם, פריחות על העור, גירודים, בעיות בדרכי הנשימה וגידולים במוח. כשהוא מעורב עם צבעים אחרים, עלול להחמיר בעיות נשימה ולגרום לאסתמה. אצל ילדים עלול להחמיר בעיות היפראקטיביות, הפרעות קשב וריכוז.
8. כחול מבהיק E133: מיוחסות לו תופעות שונות של אלרגיות, היפראקטיביות ובעיות קשב. חשוד כגורם לגידולי מוח.                                                              
ככל שנקפיד על תזונה נקייה יותר, טרייה וטבעית יותר כן ייטב. ככל שהמזון יהיה קרוב יותר לצורתו הטבעית והמקורית בטבע ויהיה כמה שפחות מעובד ומתועש נצליח להימנע מכל תוספות המזון והחומרים המזיקים שאלו מכילים. פירות ירקות דגנים וקטניות צריכים להיות המזון העיקרי שלנו. הפירות הטריים / המיובשים, והאגוזים צריכים להיות הממתקים שלנו, עוגות ועוגיות שנכין לבד יכילו בדיוק את החומרים הבריאים שנשתמש בהם ולא יותר.אנחנו צריכים לבחור לקנות את המוצרים שמכבדים את זכותנו לחיות  ,ולחנך את ילדנו  לאכול נכון ולשמור על בריאותם .
כל הזכויות שמורות לשאול ולילך זוארץ 2015
good