תזונה מבריאה

בעולם המודרני שישנם שיטות תזונה רבות והסתכליות שונות על אכילה נכונה ודיאטות .רצינו מעט לפרט על התזונה הסינית העתיקה שדומה  בעקרונותיה לתזונה לפי  הרמב"ם .

" הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי ה'' הוא, שהרי אי אפשר שיבין או ידע והוא חולה. צריך להרחיק אדם עצמו מדברים המאבדין את הגוף ולהנהיג עצמו בדברים המברין והמחלימין ".

תזונה סינית מדברת על מניעת מחלות ואורח חיים בריא , להבדיל מתזונה מערבית רגילה שמדברת על דיאטה , הרפואה הסינית מתייחסת לתזונה שמאזנת לא רק את המשקל , אלא מכלול של סימפטומים גופניים ונפשיים .

 "וכל החלאים הבאים על האדם אינן אלא מפני מאכלים רעים, או מפני שהוא ממלא את בטנו ואוכל אכילה גסה אפילו ממאכלים טובים"

הסינים דוגלים בכך שהתזונה תהיה כמה שיותר קרובה לטבע - רוב התזונה שהיום אנחנו צורכים היא מאוד רחוקה מהצורה הטבעית שלה   רוב הירקות אינם גדלים בצורה טבעית אלא בחממות והם משווקים שלא בעונתם. אפשר לקנות תפוזים ומלפפונים כל השנה, למרות שזה לא זמן גדילה שלהם, ובנוסף לכך אנחנו צורכים הרבה ירקות קפואים, המאבדים את האיכויות שלהם.
הבשר שאנחנו צורכים כך גם העוף והדגים מלאים הורמונים וחיסונים גדלים במכלאות ומקבלים אוכל ואור לאורך כל שעות היום, דבר היוצר נזקים בלתי הפיכים כמו שינויים הורמונים אצל גברים ונשים מחלות קשות אוטואימוניות , סרטן , דלקות בגוף ועוד...
בכל המזונות כמעט יש חומרים משמרים משפרי טעם וריח חומרי צבע שונים ועוד ששוקעים בגופנו ומזיקים לכבד ולמערכת העצבים.
באופן כללי בשנים התזונה שלנו מורכבת מיותר מדי פחמימות מוצרי חלב וסוכרים אנחנו אוכלים הרבה מעבר למה שגופנו באמת צריך וכל אלו מכבידים על גופנו, הגוף צריך להתאמץ כדי לפרק אותם ולנקות את הרעלים שמצטברים בכבד.

לפי ההסתכלות הסינית לכל אדם יש מזונות המחזקים אותו ומזונות המחלישים את גופו זה קשור בעיקר לטיפוסים (הרפואה הסינית מחלקת את האנשים לטיפוסים לפי 5 האלמנטים) , וכמובן גם למצבו הפיזי והרגשי של אותו האדם.
 

5 צבעים

הסינים מתייחסים למאפיינים של כל מזון וביניהם צבעו כל צבע משפיע על איבר מסוים בתוך הגוף .  
 מזון בצבע אדום-  תותים, אוכמניות , גוצי ברי משפיע על הלב והמעי הדק - אלמנט האש.
 מזון בצבע כתום - גזר דלעת בטטה  משפיע על הטחול והקיבה -אלמנט האדמה. 
 מזון בצבע ירוק - פטרוזילה ,תרד ,עלי מנגולד , ברוקולי  משפיע על הכבד וכיס המרה – אלמנט העץ. 
 מזון בצבע שחור - למשל שומשום שחור או שעועית שחורה משפיע על הכליות- אלמנט המים. 
 מזון בצבע לבן - שורשים לבנים, צנון, פטריות, לפת, קולרבי משפיע על הריאות,-  אלמנט המתכת.
 
יש גם כיוון אנרגטי. יש מזונות שמשפיעים כלפי מעלה ויש כלפי מטה. יש מזונות שמשפיעים פנימה ויש מזונות שמשפיעים החוצה. גזר משפיע מאמצע הגוף כלפי מעלה. אם רוצים לטפל באיבר שממוקם באזור העליון של הגוף, גזר יתאים. גזר, בגלל שהאנרגיה שלו עולה כלפי למעלה, מומלץ כשסובלים משלשול. שעועית שחורה משפיעה מהאמצע הגוף כלפי מטה, לכן, היא נחשבת למשתנת, וגם מחזקת את הברכיים.
האורז, המחזק את אלמנט האדמה, פועל על מרכז הגוף. לאדם עם קשיי ריכוז או בלבול מנטלי ימליצו לאכול אורז. התקררות תטופל במזונות ארומטיים - לפת, סלרי, קולרבי, קינמון, שמשפיעים מבפנים החוצה".
 

טעמים

אלמנט העץ מקושר לטעם החמוץ – איכותו מקררת, מכווצת ומונעת דליפת נוזלים. החמוץ מזין את השרירים ומחזק את הכבד והלב. המזונות המתאימים לחיזוק אלמנט העץ הם לימון, תפוחים חמוצים, קיווי, תפוז סיני, כרישה, בצל ירוק, שזיפים חמוצים, בזיליקום, זיתים, אוכמניות, אננס, משמש, מנגו, עגבנייה, שסק, שומר, שמיר, אגוזי מלך, ערמונים, גויאבה, ליצ'י, לחם שיאור ועוד.
 
אלמנט האש מקושר לטעם המר – איכותו מחזקת את הלב, מזינה את הדם ומפיחה רוח-חיים. יכולת הטיהור שלו הופכת אותו ליעיל בהורדת הכולסטרול. לחיזוקו מומלץ לאכול זיתים, לפת, אשכוליות, גבעולי סלרי, חסה, עלי שסק, אספרגוס, זרעי דובדבנים, קינואה, שיפון, פלפל שחור, כורכום, הל, קפה ותה.
 
אלמנט האדמה מקושר לטעם המתוק – איכותו מחזקת את הקיבה והטחול ואת אנרגיית הגוף והוא שומר על איזון. כדי לחזקו יש לאכול גזר, דלעת, בטטה, תירס, ערמונים, נבטי אלפלפא, כרוב, לפת, סלק אדום, קולרבי, תפוח אדמה, אננס, פפאיה, קוקוס, שקדים, תמרים, תותים, בננות, סילאן, דבש, תאנים, ענבים, פטל, אורז לבן, אפונה, עדשים לאחר הנבטה, פול, שעועית ירוקה, גריסי פנינה, חיטה, בשר בקר ועוף, טונה, סרדינים, זעפרן ויוגורט עזים.
 
אלמנט המתכת מקושר לטעם החריף – איכותו מזינה את הריאות ואת העור. הוא מטפל בהמרצת הדם והאדם. המזונות המתאימים לחיזוקו הם בצל ירוק, מנטה, עלי חרדל, צנון, תרד, כרישה, עירית, שומר, שמיר, נענע, ברוקולי, חצילים, כרוב סיני, מלפפון, סלרי, אבוקדו, פטריות שמפיניון, לימון, תפוז, תפוח, תות שדה, חיטה, סובין חיטה, שעועית מש, גריסי פנינה, פולי סויה צהובים, אניס, ג'ינג'ר, חזרת, קימל, קינמון, מיורן, פלפל חריף - אדום ושחור, סמבוק שחור ויין.
 
אלמנט המים מקושר לטעם המלוח – איכותו מזינה את הכליות ומחזקת את העצמות. ביכולתו לרכך התקשויות, לשפר את החיוניות, לנטרל רעלים ולרוקן את המעיים. למען חיזוקו יש לאכול אצות, ערמונים, עגבנייה, אבטיח, מלון, בננה, מנגו, אפרסמון, שסק, קרמבולה, נבט חיטה, שעורה,  דגי ים, רוטב סויה, מלח ים, מלח אנגלי, מלח סלרי ומלח שומשום.
 

חמש ארוחות

הסוד טמון באיזון, הדיאטה הסינית מבוססת על שלוש ארוחות מרכזיות ומאוזנות ביום ועוד שתיים ארוחות ביניים.
הסינים לא הכירו את הפחמימות והחלבונים, לכן הם דיברו על צלחת שתכיל את חמשת הטעמים – מתוק במרכז ולצידו המלוח,
החריף, המר והחמוץ.  כך, למשל, כדי להניע את מערכת העיכול יושם דגש על הטעם המתוק, (הוא הפחמימות  -תשכחו ממתוק של סוכר, ותחשבו על מתוק טבעי, כזה של בטטה למש) ועל הטעם החריף.
 

טמפרטורה

אחד הפרמטרים החשובים בהתאמת המזון לאדם הוא האיכות האנרגטית של המזון. אחד מהגורמים המשפיעים על האיכות האנרגטית של המזון הוא הטמפרטורה: חם, חמים, ניטראלי, קריר וקר.
לכל אדם נתאים את הטמפרטורה המתאימה לו. נתאים סוגי מזונות שונים לאנשים שונים לגבר גדול, שמן, בעל פנים אדומות ואנרגיה רבה הנוטה להתפרצויות זעם, נתאים תזונה שונה מאשר לבחורה רזה, חיוורת הנוטה לסבול מקור במיוחד בגפיים.
 "בימות החמה אוכלים מאכלים קרים ולא ירבה בתבליניו. ואוכל את החומץ. ובימות הגשמים אוכל אוכלין החמין ומרבה בתבליניו ואוכל מעט מן החרדל ומן החלתית", "וצריך אדם לאכול בימות החמה שני שלישים מה שהוא אוכל בימות הגשמים".
כאשר מדברים על טמפרטורה הכוונה היא גם לטמפרטורה של המזון של המטופל וכמובן ישנה התייחסות לטמפרטורה בחוץ – לעונות השנה לכל עונה יש את התזונה המתאימה לה ואת צורת הבישול המתאימה לעונה למשל בחורף נאכל אוכל יותר חם ארומאטי מבושל לאורך זמן ועשיר יותר מכל העונות , בקיץ הדגש הוא על אוכל קליל שמקרר את הגוף הרבה פירות מיצים יוגורט עיזים וירקות חיים , באביב זה זמן לאכול אוכל מוקפץ קליל עשיר בנבטים , ובירקות ירוקים , להפחית בבשר ולהתחיל לנקות את הגוף אחרי החורף , לפי התזונה הסינית לכל עונה יש ניקוי וצום שמתאים לה בדרך כלל הזמן הטוב ביותר לניקוי הוא באביב.
 

השעון הסיני תיאור: ..\images\Qi_flow\cycle_element.gif

ישנה חשיבות מאוד גדולה לא רק לאיכויות המזון צבעו והאנרגיה שלו אלא לזמן שבו אנחנו אוכלים.
אחד מהכללים החשובים ביותר הוא אכילה לפי השעון הסיני. השעון הסיני מחלק את היממה ל-12 חלקים, כמספר האיברים ברפואה הסינית. כל שעתיים, איבר מסוים נמצא בשיא האנרגיה שלו ושתים עשרה שעות לאחר מכן הוא נמצא בשפל. על כן, חשוב לאכול בזמן שמערכת העיכול פועלת בשיאה, כך שהמזון יתעכל והגוף יוכל לייצר את אבני הבניין החיוניות להתפתחות גדילה וריפוי הגוף. אכילה בשעות לא נכונות, במיוחד מאוחר בלילה, יובילו ליצירת תאי שומן מוגברת, לבעיות עיכול, ולחוסר יכולת לנקות רעלים .

"בבוקר תאכל כמלך, בצהריים כבן מלך, ובערב כאביון "
גם הרמב"ם תמך באורך חיים בו אוכלים 3 ארוחות עיקריות ביום, כאשר ארוחת הבוקר היא החשובה ביותר, ויש לאכול אותה מוקדם בבוקר, ארוחת הצהריים תהיה אף היא גדולה, ותכיל את כל אבות המזון וארוחת הערב תהיה קטנה ותר, לאחר השעה 8 בערב, לא כדאי לאכול ואם נאכל, נסתפק רק בדברים קטנים וקלים לעיכול כמו פרי בקיץ או מרק ירקות בחורף.
 
כדי לחזק את אלמנט האדמה, על מנת למנוע מחלות, כדאי לאמץ כמה כללים:
  • האדמה אוהבת סדר יום קבוע, ולכן חשוב לאכול שלוש ארוחות מסודרות ביום בשעות קבועות.
  • לצרוך מזון "משעמם" ולא לגוון יותר מדי. נוח לקיבה לעכל את מה שהיא מכירה. חשוב שבכל ארוחה לא יהיו יותר מדי מרכיבי מזון. הגוף צריך אנרגיה פשוטה ובסיסית שמכילה את כל אבות המזון.
  • ארוחת הבוקר צריכה להיות הארוחה העיקרית, ארוחת הצהריים משנית וארוחת הערב קלה. לא לאכול אחרי השעה 19:00-20:00 בערב. הבוקר הוא הזמן הכי אנרגטי, ולכן הארוחה העיקרית צריכה להיות בבוקר, כי אז העיכול בשיאו. הארוחה צריכה להכיל חומר כמו דגנים מלאים וחלבון מן החי או הצומח. הסינים אוכלים אורז עם ירקות ובשר בארוחת בוקר. אנחנו יכולים להסתפק בדייסת שיבולת שועל או גריסי פנינה וביצה".
  • שתיית נוזלים - כדאי לשתות לפני הארוחה ולא אחריה. חשוב לשתות שתייה חמה כמו תה צמחים לאורך כל היום, השתייה הקרה שוטפת את מיצי העיכול ואז הטחול צריך לעבוד יותר קשה.
  • הטמפרטורה של המזון - אחד התפקידים של הטחול הוא להתאם את טמפרטורת המזון לזו של הגוף, כדי שיהיה יותר קל לעיכול. מזון חם או קר מדי מאמץ את הטחול. לכן עדיף שהאוכל יהיה פושר, בסביבות 37 מעלות.
  • הלעיסה - הסינים ממליצים ללעוס 30 פעם כל נגיסה. חולים צריכים ללעוס כל נגיסה 60-70, עד שהמזון הופך לעיסה חלקה בתוך הפה.
  • להתרכז באכילה, כדי שכל אנרגיית הגוף תבוא לטובת העיכול ולא לטובת פעילויות אחרות כמו דיבור, נהיגה, צפייה בטלוויזיה וכו'. כדאי לנוח אחרי האוכל כ-20 דקות כדי לפנות את האנרגיה לעיכול.
  • אופן הבישול מאוד חשוב. וגם האנרגיה שהוכנסה אליו באותו הזמן אם אנחנו מבשלים מתוך שמחה או בזמן כעס יהיה אפשר לחוש את זה בטעם האוכל.
על תזונה יש תמיד מה להוסיף ולהרחיב יש המון גישות כמו טבעונות, נטורופתיה, צמחונות , מיקרוביוטיקה, ועוד... אי אפשר להרחיב על כולן אבל העקרונות הבסיסים דומים אם נקפיד על אלו נשמור על בריאותנו.   
כל הזכויות שמורות לשאול ולילך זוארץ 2015
good