ניקוי הגוף
כמעט כל אחד מאיתנו נתקל פעם בחבר או חברה ש"עושים ניקוי" - שותים רק מיצים, אוכלים מזון בצבע מסוים, או סתם נוסעים לאילת כדי לנקות את הראש... אבל מה באמת אנחנו יודעים על הניקוי הזה, האם הוא בכלל בריא או שמדובר בהמצאה קיצונית של מומחים בעיני עצמם? החלטנו לעשות לכם סדר בראש וניקיון בגוף ולתת לכם את כל הכלים לחדש את האנרגיות בהצלחה.
 
כן, יש דבר כזה והוא אפילו חשוב מאוד!
על פי הרפואה הסינית, האביב מסמל צמיחה והתחדשות. בשונה מהחורף שבו הנטייה היא לאגור, לצבור ולעלות במשקל, באביב האנרגיה בטבע מתפרצת החוצה וכלפי מעלה ואנו יכולים לראות ממש את הכל פורח ונובט. התקופה שלקראת הקיץ היא זמן נהדר לנקות את הרעלים בגוף ובכבד.
 
אבל רגע... ניקיון ממה, בעצם?
עם הזמן גופנו הולך ומתמלא בפסולת ורעלנים רבים. את חלקם מייצר הגוף בעצמו בתהליך של פירוק מזון, תרופות ועוד, וחלקם מגיעים אלינו מבחוץ - מהאוויר המזוהם שאנו נושמים, ממתכות כבדות, מסיגריות, ממזון מתועש, מהורמונים ואנטיביוטיקה שמכיל הבשר שאנו אוכלים ועוד.
לגוף ישנן מערכות שתפקידן לנקות את הרעלים הללו (בעיקר הכבד והכליות), אך לאורך זמן הן מתקשות להתמודד עם הנטל האדיר בעולם כה רעיל כשלנו. כאשר הן נחלשות, גורמים הרעלים שמצטברים בגוף לבעיות ותחלואים שונים. על עצירות שמעתם? ועל עצבנות ועייפות? בעיות עור? כאבי פרקים? מיגרנות? סוכרת? עודף כולסטרול? כל הדברים האלה מקושרים לאותה פסולת רעילה.
 
איך מנקים את כל זה?
ברוכים הבאים לאביב (במזרח התיכון ובעצם גם בסין עצמה מרגישים יותר את הקיץ, למען האמת) - הזמן שמתאפיין בצבע הירוק על פי הרפואה הסינית. גם הכבד וכיס המרה מתאפיינים בצבעים הללו ועל כן המזונות המתאימים בתהליך זה הם יותר "ירוקים": נבטים, עלים, ירקות צעירים שנבטו, עשב חיטה ושעורה ועוד. לעומתם הקטניות, הפקעות ומזונות "חורפיים" כמו נזידים וחמין, פחות מתאימים. מזון שצורך בישול מהיר והוא קל להכנה ולעיכול, מספק לנו אנרגיה "יאנגית" = יאנג הוא הכוח החם, המהיר והמניע.
שמתם לב שלא הזכרנו את המושג "צום"? הסיבה היא שצום פשוט אינו רעיון טוב - הוא פוגע בתפקודה של מערכת העיכול המשמשת להפקת אנרגיה לגוף. במקום לקחת אותה למצבי קיצון עדיף לספק לה ארוחות מסודרות ומזונות שיסייעו לה בתהליך הניקוי. הרפואה הסינית לא מורה על צום.
 
עשה ואל תעשה בתהליך הניקוי
לא לעשות או להימנע: מזון מן החי (לרבות מזון מלוח) כמו בשרים, בשרים משומרים ונקניקים; מזון תעשייתי; בתקופת הניקוי עצמה עדיף "להוריד הילוך" בעבודה ואם אפשר - ממש לקחת פסק זמן.
כן לעשות: לפעול לפי תפריט צמחוני או טבעוני מותאם מראש, בליווי מטפל מומחה בתזונה; לשלב צמחי מרפא ושמנים ייחודיים לעידוד הניקוז ופינוי הפסולת מהגוף; לשלב רפלקסולוגיה, מדיטציה ופעילות מתונה.
 
האם זה מתאים לכולם?
בגדול - לא. הכי כדאי לנסות (בצורה מושכלת ובליווי מקצועי), ואם לאחר יומיים שלושה לא מסוגלים להמשיך - פשוט לעצור. שום טובה לא תצמח מנזק שנגרום לגופנו.
הניקוי לא מומלץ כלל במצב של מחלה או חוסרים גדולים, במצב של חולשה גדולה ובתקופת המחזור החודשי.
 
מה אוכלים כדי לנקות את הכבד?
  • ירקות ירוקים, חיים או מוקפצים, תפוחים ירוקים, סלק, חסה, נבטים, מזון קל, מבושל קלות וירוק.
  • סוג ניקוי נוסף מבוסס על שילוב של שעועית מש ואורז - מומלץ להשתמש באורז בסמטי מלא שעשיר יותר בוויטמינים ומינרלים ויעיל בניקוי רעלים. תמיד עדיף שהקטניות והדגנים יהיו אורגניים. אפשר להוסיף סלטי עלים ירוקים - חסה, רוקט, גרגיר נחלים, נבטים מסוגים שונים ובצל ירוק. לסלט הוסיפו מעט מלח (מעט!!!), פלפל, לימון ושמן זית.
  • כדאי לאכול באופן סדיר, לשתות לאורך היום מים, תה צמחים לא ממותק או מיצי פירות סחוטים טריים.
  • חליטות צמחי מרפא יסייעו מאוד בתהליך הניקוי. ביניהן: שן ארי, סרפד, גדילן מצוי, לענה מדברית, ציפורן חתול, עלי ארטישוק ועוד (אל תיבהלו מהשמות... בכל חנות טבע תמצאו הרבה מאוד עלים ותערובות כאלו המתאימים לחליטה).
  • מיץ מצמח האלוורה - עוזר מאוד לניקוי הכבד והכליות ולחיזוק המערכת החיסונית.
  • מיץ עשב חיטה - עשיר בוויטמינים ומינרלים ותורם לניקוי הגוף מרעלים. ניתן להשיג את המיץ טרי בחנויות טבע, להכין אותו מאבקה בשם "גרין מגמה" וכמובן להכין בבית - אך לשם כך דרושה מכונה מיוחדת ומעט יקרה.
ישנם ניקויים נוספים אך אלה מיועדים בעיקר לאנשים המורגלים בתזונה בריאה. ביניהם שתיית מיצי פירות וירקות בלבד למשך 3 ימים או שתיית חומץ תפוחים טבעי כל בוקר על בטן ריקה, בשילוב עם תזונה מאוזנת ללא סוכרים ופחמימות לאורך היום. נחזור ונציין שניקויים אלה לא מתאימים לכל אחד!
 
מה מרגישים במהלך הניקוי?
ההתחלה לא קלה! ביומיים הראשונים חשים רעב, צורך למתוק, עייפות, עצירות, יותר שתן, טעם רע ואף ריח מהפה, ותחושה לא נעימה בשיער ובעור.
  • לאחר 2-4 ימים התחושה הופכת נפלאה - הגוף קל יותר ומתמלא באנרגיה, הבטן לא נפוחה ולא כואבת והפה נקי. בשלב זה גם חושי הטעם והריח מתחדדים ואנו מפתחים הקשבה טובה יותר לגוף ולמערכת העיכול.
  • לאחר 6-8 ימים מתחילים לחזור בהדרגה לאכילה רגילה ומוסיפים מזונות קלים לתפריט, ביניהם - ירקות חיים ומבושלים, מרקים שונים, ולאט לאט גם ירקות כתומים, עוף או דג ולבסוף גם לחם וגבינות.
  • לאחר 10 ימים אנו אמורים לחזור לאכול את כל סוגי המזון, כאשר המטרה היא להקשיב לגוף ולהחזיר לו רק את מה שהוא צריך ומתאים לו.
 
האם יורדים במשקל במהלך הניקוי?
ודאי, אבל - יורדים עוד יותר אחריו! הסיבה היא שבמהלך הניקוי הגוף מוציא ומנקה את כל הרעלים, הפסולת ועודפי הנוזלים, ולאחר מכן אנו יודעים להכניס לתוכו רק את מה שאנו צריכים.
 
אלה היסודות החשובים לניקוי ה"אביבי" של הגוף. כאמור, חשוב מאוד לעבוד בצורה מושכלת ולפי תפריט מסודר. כדאי לרתום לתהליך את בן או בת הזוג, כדי לתמוך האחד בשני, לחלוק חוויות וקשיים ואף ליהנות מהכנה משותפת של המזון.
כל הזכויות שמורות לשאול ולילך זוארץ 2015
good