מה קורה כשהרמב"ם קופץ לביקור בסין?
העיקרון
הרמב"ם התייחס אל התזונה כחלק מאורח חיים בריא: "הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי ה' הוא... צריך להרחיק אדם עצמו מדברים המאבדין את הגוף ולהנהיג עצמו בדברים המברין והמחלימין".
גם הרפואה הסינית מתייחסת לתזונה כאל גורם המשפיע ישירות על הבריאות ומונע מחלות (ולא רק בהיבט של דיאטה וכדומה), וממליצה על אכילה במידה - ולא אכילה מופרזת שמכבידה על הגוף ו"מעבידה" אותו שעות נוספות בפירוק המזון וניקוי הרעלים.
 
היסודות
הרמב"ם רואה בתזונה גרועה אחראית למחלות רבות: "וכל החלאים הבאים על האדם אינן אלא מפני מאכלים רעים, או מפני שהוא ממלא את בטנו ואוכל אכילה גסה אפילו ממאכלים טובים".
גם הרפואה הסינית תומכת מאוד באכילת מזון בצורה הקרובה ביותר לטבע:
  • ירקות ופירות טריים בעונתם - ולא כפי שאנו קונים אותם היום לאורך כל השנה, כאשר הם מגודלים בחממות באופן שפחות טבעי להם. וודאי שלא ירקות קפואים או משומרים.
  • תוצרת טבעית מן החי - ולא בשר, עופות ודגים המגודלים בתנאים גרועים, מוזנים (או יותר נכון "מפוטמים") ברצף, מלאים באנטיביוטיקה והורמונים הגורמים לנזקים בלתי הפיכים לגוף: מחלות אוטואימוניות, סרטן, דלקות ועוד.
  • מוצרים מהטבע בלבד - ולא חומרים מלאכותיים ותעשייתיים כגון משפרי טעם, צבעי מאכל, משמרים ועוד. כולם מזיקים לגוף (לכבד, למערכת העצבים ועוד) ומרביתם ממש רעילים.
 
טמפרטורה
הרמב"ם מלמד אותנו שבתקופות שונות של השנה מתאים לאכול באופן שונה: "בימות החמה אוכלים מאכלים קרים ולא ירבה בתבליניו... ובימות הגשמים אוכל אוכלין החמין ומרבה בתבליניו... וצריך אדם לאכול בימות החמה שני שלישים מה שהוא אוכל בימות הגשמים"
הרפואה הסינית תומכת בהתאמה של טמפרטורת וסוג המזון לתקופות שונות בשנה, וגם לטיפוסים השונים שפורטו לעיל. כך למשל לאדם גדול ושמן הנוטה להתפרצויות זעם מתאימה תזונה שונה מזו המומלצת לאישה רזה וחיוורת הסובלת מקור. לחורף מתאים מזון חם, עשיר וכבד - לעומת אוכל קליל יותר באביב ובקיץ.
 
זמן האכילה
הרמב"ם הבין שבחלקים שונים של היום צריך לאכול אחרת: "בבוקר תאכל כמלך, בצהריים כבן מלך, ובערב כאביון" - פירוש הדבר הוא שהארוחה החשובה ביותר היא ארוחת הבוקר, ואילו בערב מומלץ לאכול פחות. המודל המערבי (שאמנם קצת פחות מקובל בארץ) ולפיו הארוחה העיקרית היא בערב - פשוט מזיק לגוף.
הרפואה הסינית מציגה "שעון סיני" שלפיו לכל איבר ישנן השעות שבהן הוא בשיא האנרגיה וכאלה שבהן האנרגיה בשפל. האכילה העיקרית תתאים, אפוא, בשעות שבהן מערכת העיכול פועלת בשיאה - כך המזון יתעכל והגוף יוכל לייצר את "אבני הבניין" החיוניות להתפתחותו. גם לפי הסינים אכילה בלילה ממש לא מתאימה.
 
וכעת, לתכל'ס!
ריכזנו עבורכם כמה כללים וטיפים שיסייעו לכם לחזק את "אלמנט האדמה" ולמנוע מחלות.
  • האדמה "אוהבת" סדר יום קבוע. אכלו 3 ארוחות מסודרות בשעות קבועות
  • האדמה "אוהבת" שגרה. צרכו מזון קבוע פחות או יותר והימנעו מריבוי מרכיבים בכל ארוחה.
  • הארוחה העיקרית צריכה להיות ארוחת הבוקר. ככל שמתקדם היום יש לאכול פחות ולאחר 19:00-20:00 מומלץ לא לאכול בכלל.
  • על ארוחת הבוקר להכיל חומר כמו דגנים מלאים וחלבון (מהחי או הצומח). הסינים אוכלים בבוקר אורז עם ירקות ובשר... אנחנו יכולים להסתפק בדייסת שיבולת שועל או גריסי פנינה וביצה.
  • שתו לפני הארוחה ולא אחריה.
  • חשוב לשתות שתייה חמה (כמו תה צמחים) לאורך היום. שתייה קרה שוטפת את מיצי העיכול ויוצרת עבודה קשה יותר לטחול.
  • העדיפו מזון פושר (סביב 37º) המתאים לטמפרטורת הגוף, כדי להקל על העיכול ולא להכביד על הטחול.
  • לעסו הרבה. הסינים ממליצים על 30 לעיסות בכל נגיסה (ולחולים כפול מזה) - עד שהמזון יהפוך לעיסה חלקה.
  • התרכזו באכילה (ולא בשיחה, נהיגה או צפייה בטלוויזיה). כך אנרגיית הגוף תתמקד בעיכול. גם לאחר האוכל יש לנוח כ-20 דקות כדי לפנות את האנרגיה לעיכול.
  • בשלו/הכינו את המזון בכיף ובשמחה ולא מתוך כעס. האנרגיה שאנו משדרים לאוכל משפיעה על טעמו ועל איכותו!
 
בתיאבון ולבריאות!
כל הזכויות שמורות לשאול ולילך זוארץ 2015
good