החוויה הסומטית - SE

מתח לחץ וחרדה הם נושאים רגישים ומוכרים לכולנו במציאות שבה אנחנו חיים, רובנו חווינו במהלך חינו חוויות קשות שהתירו את רישומם על נפשנו, דברים אלו מלווים אותנו ומשפיעים על תפקודנו.
במדינה שלנו שנמצאת במצב מלחמה תמידי שהחשיפה לארועים בטחוניים גבוהה יותר, הלחץ והמתח משפיעים על כלל האוכלוסיה מילדים עד קשישים.

בעזרת טיפול נכון הבנה של המצב והרבה אמונה, אנו יכולים לטפל בעצמנו ובסובבים אותנו ואף להעצים את כוחות הנפש שלנו.
בעולם המודרני אנו נעים כל היום במרץ להספיק להגיע ממקום למקום, עובדים בשעות שנועדו למנוחה, אוכלים בשעות שנועדו לשינה. כולנו מכירים את המרוץ להספיק לפזר את הילדים בבוקר בינתיים לחטוף ביס של עוגה לשתות את קפה בדרך בשביל להספיק להגיע לעבודה בצהרים אותו הסיפור למהר לאסוף את הילדים להספיק לחוג להכין שיעורים וגם למצוא זמן להיפגש גם הבעל והמשפחה בערב (כי כולנו יודעים שזה הכי חשוב), כמובן להספיק לשמוע איזה שיעור תורה בלילה לפני השינה, ומה שכחתי שיש לנו גם משרה שניה לנקות לבשל לכבס ... תוסיפו לכל זה ברקע התרעות על פיגועים, אזעקות, ילדים בצבא, תאונות דרכים...

בעולם המערבי המודרני, מגיפת החרדה מגיעה למימדים עצומים כתוצאה מאורח החיים שלנו. חרדה היא תופעה של מתח דאגה ופחד מוגברים יכולה להופיע מבלי הסבר או קשר למצב כלשהו או לאירוע מסוים. הביטויים הפיזיים של החרדה הם דופק מהיר, חיוורון או הסמקה, הזעה מרובה, כאבי ראש, לחץ וכאבים בבית החזה, יובש בפה, בחילות, הקאות ושלשולים.
מצבים חמורים של חרדה יכולים להתבטא בהתקף חרדה , המלווה לעיתים בקוצר נשימה, כאבים ולחץ בחזה, דופק מואץ הזעה מוגברת , חולשה ואף שיתוק, ותמיד בתחושה של פחד גדול, כאילו משהו נורא עומד לקרות, הסימפטומים דומים להתקף לב.
לתופעות המתח הלחץ והחרדה כמובן עוד גורמים רבים כמו:   עומס יתר בעבודה, תזונה לא נכונה, בעיות שינה, גיל המעבר בנשים, חוסר איזון הורמונאלי, הפרעות בבלוטת התריס, נפילת סוכר, בעיות לב, אלרגיות למזון, אלכוהול, קפאין, תרופות, טראומה ועוד.

להתמודדות עם לחץ ומתח יש שיטות רבות, אחת השיטות מבן היעילות והמהירות ביותר להתמודדות עם מצבי לחץ היא שיטת הSE  השיטה היום מוכרת בארץ ובעולם ונותנת מענה ראשוני במרכזי טראומה בדרום – מרכזי חוסן, בנטל, ערן, עובדים סוציאלים, פסיכולוגים ותרפיסטים שונים משתמשים בה ומצרפים אותה לארגז הכלים שלהם.
שיטת ה-SE פותחה ע"י ד"ר פיטר לוין (להעיר את הנמר), והובאה לארץ ע"י תלמידתו ג'ינה רוס. ראשית התיאוריה של ה-SE, פותחה מתוך צפייה בבע"ח, תוך התמקדות בתגובתם למצבים מסוכנים או טעונים. המסקנות מתצפיות אלו הניחו את התשתית להבנת האופן הטבעי בו נפרקים המתחים הנוצרים במע' העצבים במצבים אלו.
שיטת ה-SE – שמה המלא של השיטה הוא "Somatic Experiencing" – החוויה הגופית. שיטה זו, היא אחת מהשיטות של "פסיכותרפיה מכוונת גוף", הנקראת גם "טיפול גופנפש". הכינוי נועד להדגיש את החיבור שבין ההיבט הרגשי לבין הגופני, ולתפוס אותם כשני ביטויים מקבילים של אותו תהליך.

ההבדל העיקרי בין הטיפול בחוויה הסומטית לבין טיפול פסיכולוגי, הוא באמצעי. בעוד שהפסיכולוגיה עושה שימוש במילים ובצד המודע שלנו, כדי לחפור ולהגיע אל התת מודע ולשחרר ממנו זיכרונות אצורים, הרי שבחוויה הסומטית משתמשים בעיקר בגוף, הנושא בתוכו את החלקים שאנו מעדיפים לשכוח.
המטרה של השיטה  היא להגדיל את כוחות הריפוי הטבעיים שקיימים בכל אחד מאתנו, להקטין את הסטרס וללמוד להתנהל איתו בחיים, ללמוד לשים לב מהו הסימן הראשון שמפעיל אותי וגורם לי לעוררות, מהו הטריגר שמפעיל אותי. במהלך הטיפול לומדים לזהות ולהכיר את הדפוסים שלנו כדי שנוכל לנהל אותם במקום שהם ינהלו אותנו.

עיקרה של השיטה הוא הכוונה ומיקוד תודעתו של המטופל לתחושות הגוף שלו, תחושות אלו הן בעצם הן עוררות של מע' העצבים במיקומים שונים ברחבי הגוף, הגוף שלנו זוכר את החויות והתחושות שאנחנו עוברים ולכל תחושה מקום בגוף, אם נלמד להיות קשובים לתחושות אלו כל הזמן נוכל לשים למתח הנאגר בגופנו וגם ללמוד איך לפרוק אותו.
התחושות הללו הן בעצם ביטוי פיסי למצבנו הרגשי. לעיתים, כאשר עוצמתו של המצב הרגשי חזקה (כגון: זיכרון של טראומה, מצבי חרדה), המטופל יחווה את התחושות בגוף כ"לא נעימות", או ככאב במקומות שונים בגוף, כך הגוף מאותת לנו שמערכת העצבים עמוסה ואינה יכולה להכיל את המצב הרגשי באותו הזמן. לגופנו יש דרכים רבות לפרוק ולשחרר את האנרגיה הלא נעימה הזו אך לא תמיד זה קורה באופן טבעי במיוחד בזמנים שאנחנו נמצאים "במערבולת הטראומה ", כאשר כואב או לא נעים לנו קל לנו מאוד להתמסר למקום הזה ולהתקע במערבולת הטראומה ללא יכולת לראות שהדרך החוצה היא מאוד פשוטה ומערבולת הריפוי נמצאת בכל אחד מאיתנו.

אני אתן דוגמא הגיעה למרפאתנו מטופלת צעירה שסבלה ממתח וחרדה אחד הגורמים למתח אצלה היה מבחנים זה נושא שמאוד מלחיץ רבים מאתנו, מבחנים לכולנו היו בילדות וממשיכים להיות גם בבגרות כולנו זוכרים את ההרגשה הלא נעימה של ההתרגשות כאב בטן קל לפעמים גם יובש בגרון לפני מבחן חשוב, כל אלה הן תחושות של הגוף כאשר יש הגברה של הפרשת הורמון האדרנלין שעוזר לנו לתפקד במצבי לחץ, גורם לנו להיות פעילים יותר מחודדים יותר וקשובים יותר, בשביל להצליח במטרה. אבל אם המצב הזה גם מזכיר לנו גם חוויה לא נעימה כמו מבחן שנכשלנו בו או סיטואציה טראומטית שקשורה למצב, הגוף שלנו יאגור את האנרגיה של הטראומה במקום מסוים למשל בבטן וכל פעם שנגיע לעשות מבחן נרגיש כאב בטן  בחילה ותחושה לא נעימה המתפשטת בגוף במיוחד אם הגוף שלנו לא מצליח לפרק את האנרגיה הלא נעימה שנתקעה במקום בעבר ולאט לאט זה הופך למצב כרוני מפריע לנו במהלך החיים .המטופלת הצעירה קיבלה מספר טיפולים בשיטת SE  במרפאתנו, במהלך הטיפול הצלחנו לגלות את מקור הלחץ והחרדה שלה שהיה טמון עוד בילדותה, ובחוויות כישלון שצברה והתבטא בבגרות במתח לפני מבחנים, למתח התלווה גם כאבי פיזי כאבי בטן שלויה אותה כל הזמן  שהלך ופחת אחרי מספר טיפולים כמובן שחלק מהטיפול כלל התמודדות עם הלחץ בזמן המבחנים והיא קיבלה תרגילים פשוטים שיכולים להרגיע את מערכת העצבים.

שיטת הSE  עובדת בעדינות על עיקרון מאוד פשוט לנוע בגוף בן מערבולת הריפוי למערבולת הטראומה או הכאב, עובדת על עיקרון של להגדיל את האור, ולמלא את החוש .
לכולנו יש נקודות חוזק, אנשים שאנחנו אוהבים, דברים שמרגיעים אותנו, אמונה בבורא עולם ברגע שאנחנו מתחברים למשהו שגורם לנו הרגשה טובה אנחנו מרגישים יותר טוב, אם נשים לב אל התחושות הטובות אפשר להרגיש בגוף תחושה של חום, נשימה יותר עמוקה, שיחרור בשרירים ועוד כמובן שכאשר אנו חושבים על משהו שלא נעים לנו ומלחיץ אותנו נרגיש תחושות של כיווץ וכאב, יש כמה תרגילים פשוטים שניתן לעשות לבד בזמן שאנו חשים אי נוחות.

רוצים ליישם מעט מהשיטה באופן עצמאי? 
קחו לכם דף ותעשו רשימה של כל הדברים שמרגיעים אתכם : כמו, לטייל בטבע לקרוא, לצייר, לשיר ,לרקוד , להתפלל  - לרשימה זו אנחנו קוראים רשימת המשאבים .
בחרו לכם משאב ונסו להרגיש מה קורה לכם בגוף בזמן שאתם חושבים עליו, שימו לב לנשימה, התמקדו בגוף והרגישו, היכן אתם מרגישים את התחושה? האם הגוף רפוי? האם הנשימה יותר קלה? האם יש הרגשת חמימות בגו ? 

מקום בטוח – זה תרגיל שאנחנו אוהבים לתת בעיקר לילדים, התרגיל עוזר להירגע במצב של פחד חרדה או קושי להתמודד בזמן שינויים, כולנו זקוקים למקום בטוח ומוגן ולפעמים יש סיטואציות שקשה לנו להתמודד איתן לכן אפשר ללמוד לייצר לנו מקום בטוח משלנו, תדמיינו מקום בטוח שהוא נעים בשבילכם ותשימו לב מה קורה לכם בגוף שאם מדמיינים שאתם נמצאים שם, מהר מאוד תגיע תחושת ביטחון ורגיעה למערכת העצבים.

קרקוע - תרגיל זה מתאים למצב של בהלה או קושי להיות בפוקוס בגלל יותר מידי גירויים מהסביבה.
שב על כיסא, הרגש את כפות רגליך על הקרקע, שים לב איך הכיסא תומך בך. הסתכל סביבך. שים לב לארבעה עצמים בחדר הצבועים באותו צבע. לאחר מכן, שים לב לחמישה מרקמים שונים של חפצים. שים לב איך הנשימה שלך הופכת לעמוקה ושלווה יותר.
התרגיל נמשך כ-3 דקות ומטרתו להפעיל את הניאוקורטקס – המוח הרציונלי, המחזיר אותנו לכאן ועכשיו.

המאמר נגע רק בחלקים קטנים מתוך השיטה ומהאפשרויות שהיא מציעה לנו , נקווה שהמאמר יביא לעליה במודעות שאפשר גם אחרת אפשר לעזור לעצמנו לחיות ברוגע גם בעולם של ימינו.
כל הזכויות שמורות לשאול ולילך זוארץ 2015
good